luni, 6 iunie 2011

Educatia

Prin educatie inteleg un set de reguli pe care trebuie sa le respectam si noi si cainele. Am vorbit la inceput despre a fi voie sau a nu fi voie sa faca ceva, acum voi incerca sa conturez un set de reguli pentru noi. In primul rand trebuie stabilit de la inceput NICIODATA nu tipam la caine, de fiecare data folosim acelasi cuvant pentru o actiune oarecare si de fiecare data acelasi incercand ca fiecare actiune sa aiba cuvantul ei. ex  'aici' - se foloseste pt a chema cainele, 'lasa' pentru a intrerupe orice face. Inaintea oricarei comenzi il strigam pe nume pentru a ne asigura ca avem atentia lui : ex   daisy (ne asiguram ca ne-a vazut)- aici- (urmeaza lauda,recompensa etc). Am citit de curand parerea unui dresor consacrat care nu sustine conceptul de ,'sef de haita' sustinad ca patrupedul isi da seama ca noi suntem mai presus de un caine din cauza unor actiuni pe care noi le facem si ei nu, schimbare blanii in ficare zi (hainele), obtinerea mancarii fara vanatoare etc ... .Pe mine personal nu ma intereseaza sa am un caine obedient, pe mine ma intereseaza sa am un caine care sa asculte comenzile de baza in primul rand pentru siguranta lui, si sa construiesc o relatie puternica intre noi. Bineinteles ca probabil nu se poate cu toate rasele, personal cred ca cei de grupa 1 sau 2 .. ii doare fix la 'basca' ca noi ne schimbam blana in fiecare zi si vor incerca sa preia controlul de cate ori ne vor simti 'slabi'. Mi se pare foarte important sa nu ne pierdem controlul si sa fim absolut in fiecare moment stapani pe situatie si sa nu ne panicam. La fel de important mi se pare modul de a pedepsi cainele, cea mai 'rea' pedeapsa pentru el fiind sa-l indepartam de noi si sa-l ignoram , bineinteles ca nu trebuie sa dureze f mult .. pt ca isi pierde efectul ( uita pt ce a fost pedepsit), ridicarea tonului (putin) funtioneaza perfect la mine, chiar nu am nevoie de mai mult de cat f f  rar. Pentru orice comanda dam cainelui sau incercam sa-l invatam, trebuie sa avem multa rabdare pentru ca se poate sa nu fi inteles, sa fie confuz etc ideea ca 'ne ignora' , 'face special' sunt speculatii facute de oameni cu putina stiinta si logica de rozatoare, cu toate acestea exista caini razbunatori, dar acets comportament apare tot din greseala noastra de a gestiona problemele. Nu conteaza daca este pui sau nu ... 'e mare de acuma ! nu mai am ce face..., nimic mai fals!, se poate face dar cu mai multa rabdare si de la inceput. Puii sunt mult mai receptivi si invata mult mai repede dar rezultate se pot obtine si cu caini adulti chiar daca dureaza mai mult si trebuie mult mai multa rabdare, repet pentru ca si conceptul 'e prea mare' e bine intiparit in mintea majoritatii. Sperand ca nu am omis nimic am sa incep din articlul urmator cu metode de a invata comenzile de baza : aici , sezi, culcat, asteapta, nu e voie.

Un comentariu:

  1. E util sa mai citesti astfel de sfaturi mai ales cand numai ai rabdare. Eu am luat un pui de maidanez care acum are o luna si jumatate si este o provocare zilnica. Roade tot ce prinde (mai ales degetele de la picioare:) ) si nu asculta orice ai zice (stiu ca e inca mic sa inteleaga sau sa incepi sa il dresezi). Ideea care ma macina este ca am observat ca este usor razbunator sa zic asa. Daca face o tampenie in camera spre ex si il cert sau il trimit pe hol face pipi in fata mea sau alte lucruri de genul. Iar daca incerci sa il certi(nu ma refer la tipat sau isterii-pur si simplu ridicat usor vocea) te maraie si se agita f tare si mai cu patos vine sa te capseze.

    RăspundețiȘtergere